نکته‌های طلایی برای ایام امتحان (1)

اگر جزء دانش‌آموزانی هستید كه در طول سال تحصیلی در کلاس درس به معلم خود به‌خوبی توجه داشته‌اید و درس‌ها را به‌موقع مطالعه کرده‌اید در این ایام مشکل خاصی نخواهید داشت؛ ولی اگر شب قبل از امتحان درس می‌خوانید بهتر است به ساعات فكر كنید نه به دقایق. فكر كنید چه مطالبی را می‌توانید در زمان كوتاه یاد بگیرید.

قبل از این‌كه مطالعه را شروع كنید به موارد زیر توجه كنید:

1- مواد مغذی برای تقویت ذهن مصرف كنید. قطعاً مواد مغذی شامل پفك، چیپس و پاپكورن نمی‌شود. تخم‌مرغ و چند تكه شكلات تلخ در وعده‌ی شام بسیار مؤثر است. شكلات تلخ كارایی مغز را افزایش می‌دهد. در ایام امتحانات شب‌ها غذای سبک میل کنید و از خوردن غذای سنگین یا دارای چربی بالا خودداری کنید. این غذاها باعث خواب‌آلودگی و ناآرامی در شما می‌شوند. درس خواندن را با یک نوشیدنی و آب‌میوه‌ی خنک شروع کنید.

2- اگر احساس خستگی می‌كنید، دوش آب سرد بگیرید. دوش آب سرد باعث تازگی و طراوت و بیدار ماندن در شب می‌شود.

3- همه‌ی لوازم مورد نیازتان را هنگام مطالعه کنار خود بگذارید. جزوات، كتاب‌های درسی، سؤالات امتحانات قبلی، یادداشت‌ها و… را روی میز كار بگذارید.

4- زمان‌بندی مطالعاتی خود را هوشمندانه تنظیم کنید. ساعت را برای 45 دقیقه تنظیم كنید. در بازه‌های زمانی 45 دقیقه مطالعه كنید و 5 دقیقه بعد از این مدت استراحت كوتاهی كرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنان‌چه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه كنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می‌شوید برای حفظ تمركز زمان طولانی‌تری را صرف كنید. جزوات، كتاب‌های درسی، سؤالات امتحان‌های قبلی، یادداشت‌ها و… را روی میز مطالعه بگذارید.

5- از راهنمای درسی و مواد امتحانی در مطالعه کمک بگیرید. به یادداشت‌ها، جزوات، كتاب‌ها و آزمون‌های قبلی كه احتمال می‌دهید در امتحان مورد توجه باشد، مراجعه كنید. معلم‌ها سؤال‌ها را از درس‌هایی كه در كلاس ارائه شده، طرح می‌كنند؛ بنابراین یادداشت‌ها و جزوات منابع باارزشی به شمار می‌روند. یادداشت‌ها را هرگز برای مطالعه در شب قبل از امتحان فراموش نكنید. به سؤالاتی كه آخر هر فصل وجود دارد توجه كنید و خود را با بررسی این سؤالات بیازمایید. علاوه بر آن به دو صفحه‌ی اول هر بخش كه خلاصه‌ای از مطالب فصل مربوط است توجه كنید تا اطلاعات اساسی و اولیه را درباره‌ی هر فصل یاد بگیرید.

پاسخ دهید