معرفی رشته های دانشگاهی از زبان نفرات برتر کنکور

● رشته پزشکي از زبان رتبه‌ي 38 کنکور
آيدين باغباني اسکويي، دانشجوي رشته‌ي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي تهران، رتبه‌ي 38 منطقه‌ي 1 و رتبه‌ي 91 کشوري کنکور تجربي 90

1- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟

دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده توضيح دهيد. من از بچگي دوست داشتم بتوانم به مردم خدمت کنم و جان کسي را نجات بدهم. اين هدف سراسر وجودم را فراگرفته بود، به طوري که هميشه تصورم از آينده اين بود که صبح تا شب مشغول طبابت بوده و مي‌توانم به درد مردم بخورم. حتي تصور مي‌کردم که شب‌ها آرامش ندارم و دائم براي موارد اورژانسي احضار مي‌شوم! پدر و مادرم نيز همواره مشوق بنده بودند و با قوت قلب ايشان کم کم به خودم اعتماد پيدا کردم.
به خاطر اين علاقه همواره با پزشکان خانواده‌‌ام به بحث مي‌پرداختم و اين بحث‌ها علاقه‌ي مرا به پزشکي چندين برابر کرد. البته مي‌دانستم مسير اين رشته بسيار طولاني و پرزحمت است و خيلي‌ها به اين علت سعي مي‌کردند مرا منصرف کنند اما من چون به تلاش و پشتکار خودم اعتماد داشتم نظرم را تغيير ندادم. در انتخاب اين رشته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که يک پزشک علي‌رغم نجات جان بسياري از مردم، در مقابل بسياري از مرگ‌ها و درمان‌هاي خطا نيز مسئول خواهد بود و بيمار مي‌تواند از او شکايت کند. پس بايد کاملاً مسئوليت‌پذير و دقيق بود.

2– آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به ‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟
تصورم خيلي سطحي‌تر و کلي‌تر بود؛ اما اکنون که فقط يک مرحله از اين رشته را پشت سر گذاشته‌ام ديدگاهم بسيار فرق کرده است. رشته‌ي پزشکي بسيار حجيم‌تر و گسترده‌تر از آن چيزي بود که فکر مي‌کردم. من تصور مي‌کردم امکان اين وجود دارد که تمام ابعاد و درس‌هاي آن را به طور کامل بياموزم و هيچ نکته‌اي از آن باقي نماند اما اين گونه نيست. به علت حجم بسيار زياد درس‌ها حتي اگر مطلبي را ده بار هم خوانده باشيد باز هم اگر به طور تجربي و عملي آن را فرا نگيريد در خاطرتان نخواهد ماند. متأسفانه اين مشکل در دوران علوم پايه بيش‌تر به چشم مي‌خورد ولي در دوران باليني تا حدي حل مي‌شود. تصور ديگري که مرا هميشه نگران کرده بود اين بود که فکر مي‌کردم بايد تمام زندگي‌ام را وقف اين رشته کنم و فقط درس بخوانم در حالي که اين گونه نبود. با برنامه‌ريزي مي‌توان علاوه بر درس‌ خواندن، به زمينه‌ها و علايق ديگر نيز پرداخت. هيچ گاه فکر نکنيد که زندگي‌تان به تمامي وقف دانشگاه خواهد شد.

3– در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟
کاملاً راضي هستم و هيچ گاه از اين انتخاب پشيمان نشده‌ام. بعد از روبه‌رو شدن با درس‌هاي دانشگاه و آشنايي بيش‌تر با اين رشته علاقه‌ام زيادتر شد و نسبت به علوم پزشکي تشنه‌تر شدم. مثلاً در هر ترم واحدهاي بيش‌تري از ترم‌هاي بالا علاوه بر واحدهاي مربوط به آن ترم گرفتم و نهايتاً يک ترم جلوتر افتادم. از طرف ديگر در کلاس‌هاي اختياري تحقيق و پژوهش در حيطه‌ي پزشکي شرکت کردم. اگر کسي نسبت به انتخاب اين رشته کمي ترديد دارد (علاقه‌ي زيادي ندارد) يا بيش‌تر به فکر درآمد است بهتر است رشته‌هاي دندان‌پزشکي و داروسازي را انتخاب کند که آسان‌تر بوده و زودتر به نتيجه و درآمد مي‌رسد.

4– ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟
7 سال اول که براي همه يکسان و دوره‌ي عمومي است. بعد از اين دوره آزمون داده و بر اساس رتبه گرايش خود را مشخص خواهيم کرد. من به رشته‌ي جراحي مغز و اعصاب با وجود سختي و پيچيدگي آن، بسيار علاقه‌مندم؛ اما اين تصميم قطعي نيست. از امسال که به بيمارستان و بخش‌هاي مختلف خواهيم رفت با گرايش‌هاي گوناگون بيش‌تر آشنا خواهيم شد و جنبه‌ها و ابعاد آن‌ها را براي انتخاب، بهتر ارزيابي خواهيم کرد. ويژگي ديگري که من دارم اين است که هميشه دنبال سخت‌ترين و پرزحمت‌ترين رشته و گرايش هستم؛ گرايشي که کم‌تر کسي به خود جسارت انتخاب آن را مي‌دهد. هميشه مي‌گويم بايد دنبال آن چيزي باشم که مردم به آن نياز دارند ولي به علت پيچيدگي و سختي زياد، افراد کم‌تري در آن زمينه فعاليت دارند.

5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟
تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟ بعد از فارغ‌التحصيلي مي‌توان در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي فعاليت کرد. علاوه بر اين هر پزشک با کسب مجوز از وزارت بهداشت و درمان مي‌تواند در مطب خود به درمان بيماران بپردازد. دانشجويان نمونه و برتر آزمون‌هاي تخصصي مي‌توانند عضو هيئت‌علمي دانشگاه‌هاي کشور شوند و در بالين به دانشجويان پزشکي بياموزند.

6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت بيش‌تري برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟
به نظر من همه‌ي درس‌هاي اختصاصي براي يک پزشک موفق لازم و ضروري است. به هيچ درسي نبايد بي‌توجهي کرد. مهم‌ترين درس‌هاي دوران علوم پايه فيزيولوژي، آناتومي و ايمونولوژي است. در بالين نيز تک تک درس‌ها اهميت بسياري دارند و هيچ کدام کم‌اهميت نيستند.

7- توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

علاقه‌ي شديد و پشتکار! پزشکي رشته‌ي سختي نيست ولي حجيم است؛ يعني اگر دانشجو براي درس‌هاي آن وقت بگذارد حتماً از پسشان برمي‌آيد و نتيجه مي‌گيرد؛ زيرا مطلب مبهمي در آن نيست. اين رشته انگيزه و اراده‌ي زيادي مي‌طلبد. البته فقط علاقه کارساز نخواهد بود زيرا دانشجو ممکن است بعداً به علت طولاني بودن مسير از آن خسته شده و دانشگاه را رها کند. من بسياري از دانشجويان را مي‌شناسم که در کنکور رتبه‌ي خوبي کسب کرده بودند اما در دانشگاه موفق نشدند ؛ اما در کنار آن‌ها افرادي هم بودند که رفته رفته وضع درسي‌شان بهبود يافت و توانستند در امتحان تخصص رتبه‌ي زير 10 کسب کنند! کسي که مي‌خواهد پزشک موفقي شود بايد صبور باشد و با حرف ديگران و حاشيه‌ها کاري نداشته باشد. مسير طولاني است اما فوق‌العاده ارزشمند است. اگر به توانايي‌هاي‌تان اعتماد داريد با خيال راحت مي‌توانيد پزشکي بخوانيد.

دکتراي بيوتکنولوژي از زبان رتبه‌ي 6 کنکور

آروند اصغري، دانشجوي دکتري رشته‌ي بيوتکنولوژي، رتبه‌ي 6 منطقه‌ي 2 و رتبه‌‌ي 21 کشور در سال 89

دليل اين‌که رشته‌ي بيوتکنولوژي را انتخاب کردم علاقه به هر دو درس رياضي و زيست و تمايل به ادامه‌ي تحصيل در رشته‌اي مرتبط با هر دوي اين موارد بود که در عين حال امکان تحقيقات را براي من فراهم ‌کند و رشته‌اي جديد باشد تا بتواند کنجکاوي‌ها و علايق من به کنکاش و تحقيق را ارضا کند.
اگر کسي علاقه‌ي زيادي به تحقيق و موضوعات جديد دارد و در عين حال به همه‌ي درس‌هاي زيستي و رياضياتي علاقه‌مند است بي‌شک بيوتکنولوژي گزينه‌ي خيلي خوبي به حساب مي‌آيد.

بيوتکنولوژي يکي از رشته‌هاي علوم پايه محسوب مي‌شود و بيش‌تر مبتني بر علم و دانش است و البته برخلاف ديگر رشته‌هاي علوم پايه تلاش مي‌کند تا از دانش و علم به‌دست‌آمده در صنعت استفاده و درآمد‌زايي کند. رشته‌ي بيوتکنولوژي با مشکلاتي روبه‌روست که در مورد رشته‌هاي ديگر اين‌طور نيست. گرچه در حال حاضر شرايط بسيار بهتر شده است ولي دانش‌آموزاني که مي‌خواهند بيوتکنولوژي را انتخاب کنند بايد در نظر داشته باشند که همه چيز به خوبي رشته‌‌هاي ديگر نيست و به دليل نوپا بودن اين رشته امکان وجود برخي مشکلات نيز وجود دارد.

تعداد افرادي که هر ساله در رشته‌ي بيوتکنولوژي پذيرفته مي‌شوند حدود 10 نفر است و بسته به سال تحصيلي ممکن است کم يا زياد شود. تمام کلاس‌ها با حضور همين افراد و به صورت اختصاصي تشکيل مي‌شود.

اين رشته، دکتري پيوسته است و دانشجويان در سه مقطع با به دست آوردن حد نصاب‌هاي مربوط به معدل يا زبان يا فاکتورهاي ديگر به مقطع ديگر وارد مي‌شوند.
در پايان مقطع اول که 7 ترم به طول مي‌انجامد و معادل دوره‌ي کارشناسي محسوب مي‌شود، دانشجويان گرايش خود را براي ادامه‌ در مرحله‌ي دوم که معادل کارشناسي ارشد است انتخاب مي‌کنند.

گرايش‌هاي مربوط به بيوتکنولوژي عبارت‌اند از: ميکروبي، پزشکي، مولکولي، کشاورزي، محيطي و صنعتي. هر گرايش درس‌هاي مربوط به ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و گرايش‌هاي مولکولي و پزشکي به يکديگر بسيار نزديک هستند.
امکان کار براي دانشجويان اين رشته در مراکز تحقيقاتي نظير رويان، انستيتو پاستور، انستيتو ژنتيک، شرکت فناوري بن‌ياخته و … موجود است. در عين حال دانشجويان مي‌توانند در شرکت‌هاي توليد دارو يا شرکت‌هاي دانش‌بنيان مشغول به کار شوند يا خودشان اقدام به تأسيس شرکت‌هاي دانش‌بنيان کنند.

دانش‌آموزاني که خواهان ادامه‌ي تحصيل در رشته‌ي بيوتکنولوژي هستند بايد بسته به گرايش مورد علاقه‌ براي ادامه‌ي تحصيل به درس‌هايي مانند ژنتيک، زيست‌شناسي سلولي مولکولي، بيوانفورماتيک، ميکروبيولوژي و … توجه ويژه داشته باشند.

● رشته‌ي حقوق از زبان رتبه‌ي 4 کنکور

روژين ابراهيمي، 4 منطقه‌ي 3 در کنکور 1391 و دانشجوي رشته‌ي حقوق در دانشگاه شهيدبهشتي تهران

رشته‌ي حقوق رشته‌اي است که با وجود امکان شغلي فراوان علاقه‌ي چنداني به آن نداشتم؛ چون استعداد و علاقه‌ي من بيش‌تر به روان‌شناسي باليني بود و آن را به عنوان اولين انتخاب خودم در نظر گرفته بودم که متأسفانه موفق به قبولي در آن نشدم اما اکنون تا حدودي از حقوق رضايت دارم؛ مخصوصاً از زماني که متوجه وجود شاخه‌ي حقوق جزا شده‌ام که به روان‌شناسي باليني نزديک است. رشته‌ي حقوق داراي گرايشات متنوعي در سطح ارشد و دکترا مانند حقوق جزا، بين‌الملل، مدني، اساسي و… است. من از دانشگاهم بسيار راضي هستم زيرا قطب حقوق ايران دانشگاه شهيد بهشتي است و داراي استادان خبره و باسوادي در اين زمينه است.

● مهندسي برق از نگاه رتبه‌ي 8 کنکور
علي جهانگيري ، رتبه‌ي 8 منطقه‌ي دو و رتبه‌ي 15 کشوري کنکور رياضي سال 91 و دانشجوي رشته‌ي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف

1- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟
دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده توضيح دهيد. شايد ابتدا به نظر برسد که چون همه‌ي رتبه‌هاي برتر به اين رشته گرايش پيدا مي‌کنند، من هم به اين دليل به اين رشته آمدم؛ ولي اين‌طور نيست. من تابستان بعد از کنکور چند بار به دانشگاه شريف رفتم و در همايش انتخاب رشته‌ي دانشگاه شريف هم شرکت کردم. با توجه به صحبت‌هايي که با بچه‌هاي سال بالايي داشتم متوجه شدم که علايقي که دارم با اين رشته هم‌خواني دارد و اين رشته را انتخاب کردم.

2- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به ‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟
من فقط يک سال است که در اين رشته تحصيل مي‌کنم، ولي در همين يک سال، خيلي برايم جالب بود که اين رشته تقريباً همان چيزي است که سال بالايي‌ها از آن تعريف مي‌کردند. من نگاه متفاوتي از حقيقت نسبت به اين رشته داشتم که البته با راهنمايي ديگران، نگاهم کمي درست شد و با يک سال تحصيل در اين رشته، ديدگاهم کامل‌تر شد.
3- در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟
فعلاً راضي هستم.

4- ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟ اين رشته گرايش‌هاي مختلفي مثل برق قدرت، برق کنترل، مخابرات، مهندسي پزشکي، الکترونيک و … دارد. هر کدام از اين گرايش‌ها ويژگي مخصوص به خود دارند. به عنوان مثال، گرايش قدرت، گرايشي است که معمولاً دانشجوها بيش‌تر به آن علاقه دارند. آن‌ها به مباحث ملموس و عيني بيش‌تر گرايش دارند تا موضوعات انتزاعي. يا مثلاً گرايش مخابرات، بيش‌تر با برنامه‌نويسي و کدزني و محاسبات و … سر و کار دارد به نوعي جزء موضوعات انتزاعي است.

5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟
تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟ اين رشته تا مقطع دکترا در دانشگاه شريف ارائه مي‌شود. فرصت‌هاي شغلي هم متناسب با گرايش وجود دارد. مثلاً گرايش مخابرات، در شرکت‌هاي ارتباطي و شبکه‌اي، هم‌چنين در سازمان‌هاي دولتي از جمله مخابرات و … داراي فرصت‌هاي شغلي است. هم‌چنين با توجه به نياز امروز کشور ما به ايجاد شبکه‌ي فيبر نوري، براي اين رشته، مشاغل زيادي مي‌تواند به وجود آيد. يا مثلاً رشته‌ي قدرت، در ايستگاه‌هاي توليد برق مثل نيروگاه‌ها و توزيع برق کاربرد دارد.

6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت بيش‌تري برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟
بيش‌تر پيش‌نيازهاي رياضي براي اين رشته اهميت دارد. هم‌چنين مباحث درس فيزيک به خصوص فيزيک سوم دبيرستان جزء مباحث پيش‌نياز اين رشته است.

7- توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟
يکي از نيازهاي اين رشته، توانايي تحليل مسئله است. ديگر هدف، رسيدن به يک عدد به عنوان جواب مسئله نيست، بلکه تحليل مسئله و … مهم است.

● رشته پزشکي از نگاه رتبه‌ي 44 کنکور

محمدرضا خالقي، رتبه‌ي 44 کنکور سراسري 89، دانشجوي پزشکي دانشگاه تهران

بر هيچ کس پوشيده نيست که در جامعه‌ي ما، پزشکان از منزلت اجتماعي بالا و ديگر امتيازات اجتماعي برخوردارند اما پزشکي تنها به اين مورد ختم نمي‌شود!
پزشکي در راه طولاني خود مشقت‌هاي فراواني دارد که صبر زيادي مي‌خواهد. سختي اين رشته را با درس خواندن براي کنکور اصلاً مقايسه نکنيد! دشواري خيلي بيش‌تر از اين‌هاست. پزشکي در خيلي از مواقع ازخودگذشتگي مي‌خواهد و پزشک بايد براي کمک به همنوعان از همه چيز بگذرد! مسئولي! مسئول جان انسان‌ها! و اين مسئوليت کمي نيست. در ضمن راه هم کوتاه نيست ولي همه‌ي اين‌ها به کنار، احساسي که هنگام به سلامت نزديک کردن يک بيمار به شما دست مي‌دهد شايد شادي دروني‌اش از هر چيزي بيش‌تر باشد.
فشار تحصيلي و کاري پزشکان به بيش‌تر از همکاران دندان‌پزشک و داروساز است و در ضمن راهشان هم به مراتب کوتاه‌تر است. من با توجه به همه‌ي موارد ذکرشده از رشته‌ي انتخابي‌ام راضي‌ام.

● مهندسي برق از زبان رتبه‌ي 10 کنکور
علي تزرو، دانشجوي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف، رتبه‌ي 10 منطقه‌ي 2 و 39 کشوري کنکور رياضي 89

مهندسي برق به مطالعه و کاربردهاي مرتبط با الکترومغناطيس، الکترونيک و انرژي مي‌پردازد. ‌
مي‌توان مهندسي برق را به دو قسمت عمده‌ي بررسي و طراحي سيستم‌هاي انتقال انرژي الکتريکي و ماشين‌هاي الکتريکي يا بررسي و طراحي سيستم‌هاي الکترونيکي نظير رايانه‌ها، سامانه‌هاي مخابراتي، مدارهاي مجتمع، رادارها و نظاير آن تقسيم کرد؛ بنابراين مهندسان برق از الکتريسيته براي انتقال انرژي يا براي پردازش اطلاعات استفاده مي‌کنند.
گسترش استفاده از انرژي الکتريکي و نيز نياز به پردازش و انتقال سريع‌تر اطلاعات، مهندسي برق را به يکي مهم‌ترين و پرتقاضاترين زمينه‌هاي مهندسي در صنعت تبديل کرده است.

امکان ادامه‌ي تحصيل در تمام گرايش‌هاي اين رشته تا مقطع PhD در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

تحصيل در مهندسي برق: اگر انسان ‌به رشته‌اي علاقه‌مند باشد، احتمالاً در آن پيشرفت خواهد کرد و متخصص (نه ضرورتاً فارغ‌التحصيل) هر رشته‌اي قطعاً جايگاه علمي، کاري و اقتصادي خوبي در کشور و دنيا خواهد داشت؛ ‌بنابراين مهم‌ترين معيار در انتخاب رشته، علاقه است. حالا چگونه بفهميم که به آن علاقه داريم يا نه؟

در مورد رشته‌ي مهندسي برق درس‌هاي ‌فيزيک (به ويژه بخش‌هاي الکتريسيته و مغناطيس) و رياضي (به ويژه ديفرانسيل و گسسته) دبيرستان مي‌تواند تا حدي معياري براي سنجش علاقه‌ به اين رشته باشد.

گرايش‌ها: مهندسي مخابرات: ‌خود به چند زيرمجموعه از قبيل سيستم، امواج، رمز و… ‌تقسيم مي‌شود.
در اين گرايش به طور کلي ارسال و دريافت اطلاعات در دو بخش بدون سيم و با سيم بررسي مي‌‌شود. فعاليت‌هاي متخصصان اين گرايش عمدتاً در حوزه‌ي طراحي و بهينه‌‌سازي روش‌هاي ارتباط بين دو يا چند کاربر است. پس هدف از مهندسي مخابرات، ‌پرورش متخصصان در چهار زمينه‌ي اصلي اين گرايش شامل فرستنده، مرحله‌ي مياني، گيرنده و گسترش شبکه است. موفقيت در اين گرايش، رياضيات بسيار قوي را مي‌طلبد. مهندسي الکترونيک: از دانش علمي رفتار و اثر بارهاي الکتريکي استفاده مي‌کند و به توسعه‌ي قطعات، ‌دستگاه‌ها، ‌سيستم‌ها و تجهيزاتي مي‌پردازد که انرژي الکتريکي يکي از فاکتورهاي آن‌هاست.
از جمله ‌لامپ‌هاي خلأ، ترانزيستورها و مدارهاي مجتمع. اگر اين گرايش يکي از گزينه‌هاي پيش روي شماست حتماً مطالبي در مورد ترانزيستورها ‌بخوانيد.

مهندسي قدرت: ‌به طور کلي ‌با سيستمهاي قدرت به ويژه توليد، انتقال و توزيع ‌توان الکتريکي، تبديل انرژي الکتريکي به شکلهاي ديگر انرژي و تجهيزات الکترومکانيکي سروکار دارد. اين رشته هم‌چنين شامل راهاندازي و تعمير و نگهداري سيستمهاي حرارتي برودتي و تجهيزات توليد توان الکتريکي مانند ژنراتورها و ديگر تجهيزات الکتريکي مورد استفاده در صنايع يا ساختمانهاي بزرگ ميشود. شناسايي منابع جديد انرژي الکتريکي نيز از زيرشاخههاي اين گرايش ‌است.
در اين گرايش علم ‌توسعه‌ي منابع زيرساختي به دانشجويان آموزش داده مي‌شود و از آن‌جا که کشورمان يک کشور در حال توسعه است، اين گرايش از مهندسي برق، بازار کار مطلوبي در داخل کشور دارد. مهندسي کنترل: گرايشي از مهندسي برق و مهندسي مکانيک است و علاوه بر کاربرد گسترده در اين رشته‌ها، در بسياري ديگر از علوم آماري از قبيل اقتصاد و زيست‌شناسي کاربرد دارد.
مهندسي کنترل به شناسايي و مدل‌سازي رياضي سيستم‌ها و بررسي ديناميک آن‌ها و در نهايت، طراحي کنترل‌کننده‌ها براي سيستم‌ها مي‌پردازد. هدف از طراحي کنترل‌کننده ‌واداشتن سيستم اصلي به داشتن رفتاري مطابق با رفتار مطلوب است. ما با طراحي کنترل‌کننده، سيستم را محدود مي‌کنيم که آن رفتاري را که مطلوب ماست داشته باشد.

انتخاب گرايش: در بسياري از دانشگاه‌ها پس از گذراندن درس‌هاي پايه در ترم‌هاي 5 يا 6 خود دانشجو با توجه به شناختي که نسبت به هر گرايش پيدا کرده است، گرايش خود را انتخاب مي‌کند؛ ‌ولي در برخي دانشگاه‌ها گرايش همان اول و هنگام انتخاب رشته مشخص است. مثلاً مهندسي برق الکترونيک دانشگاه گيلان. ‌به اين نکته در هنگام انتخاب رشته توجه داشته باشيد.
نظم و پشتکار عامل اصلي موفقيت در هر کاري است. اين رشته هم از اين اصل مستثني نيست و موفقيت در آن تلاش فراوان را ‌مي‌طلبد. کار و تحصيل در هر رشته‌اي زماني که انسان به آن رشته علاقه‌مند باشد نه‌تنها سخت نيست، بلکه لذت‌بخش است و در عين حال آينده‌ي علمي، شغلي و اجتماعي انسان را تضمين مي‌کند. معيار اصلي در انتخاب رشته را علاقه‌ي شخصي خود قرار دهيد و به چيز ديگري فکر نکنيد.

● رشته‌ي حقوق از زبان رتبه‌ي 85 کنکور
پريسا پورهاشمي، دانشجوي رشته‌ي حقوق دانشگاه شهيدبهشتي، رتبه‌ي 85 منطقه‌ي 1 و رتبه‌ي 149 کشور در سال 91
رشته‌ي حقوق هميشه به نظرم رشته‌اي هيجان‌انگيز و پويا بود که باعث مي‌شد به اين رشته جذب شوم.
همين‌طور به خاطر علاقه‌اي که به وکالت داشتم و ماهيت استدلالي و تحليلي وکالت که به نوعي موجب پويايي ذهني مي‌شود و و وضع قوانيني در بهبود وضع بشريت باعث شد که اين رشته را براي ادامه‌ي تحصيل برگزينم. البته ناگفته نماند که توجهم به بازار کار اين رشته و امکان درآمد‌زايي بالاي آن هم در انتخاب اين رشته بي‌تأثير نبود. خوشبختانه تا به امروز همان تصوري که از اين رشته در ذهن داشته‌ام با آموزه‌هاي دانشگاهي هماهنگ بوده است. البته بهتر بود در کلاس‌‌هاي دانشگاه زمان بيش‌تري به اظهارنظر دانشجويان در موضوعات مطروحه اختصاص داده مي‌شد ولي در کل ذهنيت خوبي که از اين رشته داشتم به واقعيت نزديک بود.

حقوق داراي گرايش‌هايي چون حقوق خصوصي، حقوق بين‌الملل، حقوق عمومي، حقوق جزا و حقوق تجارت است. البته با توجه به جديدالورود بودنم در دانشگاه آشنايي عميقي از اين گرايش‌ها ندارم. حقوق جزا همان گونه که از نامش پيداست به مسايلي چون جرم و مجرم و… مي‌پردازد و با وجود جذابيت مباحث به نظرم براي کار کردن، کاري دشوار و پراسترس باشد. حقوق خصوصي به مسايلي چون اشخاص، مالکيت و… مي‌پردازد.

هنگامي که به صورت جزئي بررسي مي‌شوند. به نظر من درس‌هايي چون جامعه‌شناسي (به لحاظ ماهيت استدلالي و پويايي و زنده بودن آن)، ادبيات (به خاطر قوي‌تر کردن فن بيان) و فلسفه و منطق (به خاطر آموزش نحوه‌ي استدلال کردن) که در دبيرستان ارائه مي‌شوند به نوعي زمينه‌ي يادگيري حقوق را فراهم مي‌کنند.

● رشته‌ي ژنتيک از زبان رتبه‌ي 33 کنکور ارشد
اميرحسين بهروزي‌فرد، کارشناس ارشد ژنتيک، رتبه‌ي 33 در کنکور ارشد سال 87

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟
دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است توضيح دهيد. موقعيت شغلي و آينده‌ي شغلي اين رشته در ايران و ساير کشورها باعث علاقه‌ي من به آن شد.

آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌ دست آورده‌ايد، يکسان است؟
بله؛ با وارد شدن در اين رشته‌ي علاقه‌ي من به مباحث‌ مهمي پاسخ داده شد؛‌ مثل‌ ژنتيک‌ سرطان‌، روش‌هاي‌ تشخيص‌ بيماري‌هاي‌ ژنتيکي‌ قبل‌ و بعد از تولد، شناخت‌ ناقلين‌ بيماري‌ها، اصول‌ مشاوره‌ي‌ ژنتيکي‌، نقش‌ ژنتيک‌ در بروز رفتارهاي‌ فردي‌ و اجتماعي‌، شناخت‌ جمعيت‌هاي‌ مختلف‌ ژنتيکي‌ و نژادهاي‌ انساني‌، ژن‌‌درماني‌، پزشکي‌ قانوني‌، تکنيک‌هاي‌ رايج‌ در ژنتيک‌، روش‌هاي‌ اصلاح‌ نژاد و ژنتيک‌ مولکولي‌.

در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟
بله، کاملاً. در پزشکي قانوني مشغول خدمت هستم. ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟ فارغ‌‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ در مقطع‌ دکترا مي‌توانند به‌ ويژه‌ در بخش‌ خصوصي‌ با داير کردن‌ آزمايشگاه‌ و کلينيک‌ ژنتيک‌ پزشکي‌ فعاليت‌ داشته‌ باشند.

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟
اين‌ افراد مي‌توانند در مراکز تحقيقاتي‌ وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌ فعاليت‌ کرده و سيستم‌هاي‌ پيشگيري‌ و درمان‌ بيماري‌هاي‌ ژنتيکي‌ را راه‌‌اندازي‌ کنند و از بروز اين‌ دسته‌ از بيماري‌هاي‌ ژنتيکي‌ جلوگيري‌ کنند. هم‌چنين‌ در پيشگيري‌ و درمان‌ بيماران‌ ژنتيکي‌ مؤثر باشند. در ضمن‌ فارغ‌‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ در پزشکي قانوني‌ نيز مي‌توانند حضوري‌ فعال‌ داشته‌ باشند. فارغ‌التحصيلان‌ کارشناسي‌ ارشد اين‌ رشته‌ مي‌توانند بهترين‌ نيرو براي‌ فعاليت‌ در آزمايشگاه‌هاي‌ ژنتيک‌ باشد؛ زيرا اين‌ دسته‌ آزمايش‌ها بسيار تخصصي‌ بوده‌ و متخصصان‌ ژنتيک‌ بايد در اين‌ زمينه‌ فعاليت‌ کنند.
چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند؟
ژنتيک‌ انساني‌، سيتو ژنتيک‌، اصول‌ مشاوره‌ي‌ ژنتيکي‌، ژنتيک‌ سرطان‌، ژنتيک‌ رفتاري‌، مباني‌ ژنتيک‌ ميکروارگانيسم‌، ژنتيک‌ پيشرفته‌ يا تازه‌هاي‌ ژنتيک‌، ژنتيک‌ کمي‌ يا ژنتيک‌ جمعيت‌ها، سمينار، پروژه‌ (بسياري‌ از درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ همراه‌ با آزمايشگاه‌ است‌).

● مهندسي عمران از زبان رتبه‌ي 163 کنکور
حسن فدوي، دانشجوي رشته‌ي عمران دانشگاه شريف، رتبه‌ي 163 منطقه‌ي 2

يکي از دلايل انتخاب اين رشته فعاليت اعضاي خانواده در اين رشته بود که باعث ايجاد علاقه از دوران کودکي در من شده بود. توانايي کار در ادارات در حين فراهم بودن زمينه براي ثبت شرکت و هم‌چنين انجام کار آزاد در اين زمينه نيز يکي ديگر از دلايل انتخاب من بود. طبيعي است که نگرش به اين موضوع و اين رشته قبل از دوره‌ي دانشگاه با بعد از دوره‌ي دانشگاه تفاوت زيادي دارد اما اين رشته به علت ملموس بودن بيش‌تر از رشته‌هاي ديگر مي‌توان از خواندن درس‌ها لذت برد چون تقريباً براي بيش‌تر مطالب مثال عيني وجود دارد؛ ولي در کار با توجه به زمينه‌اي که مي‌خواهيم در آن مشغول بشويم ممکن است دانشگاه از 0 تا 100 درصد به ما کمک کند. به گونه‌اي که در زمينه‌ي اجرا چيزي که نقش اول را بازي مي‌کند روابط عمومي، بعد تجربه و بعد تحصيلات آکادميک است؛ اما در زمينه‌ي محاسبات نقش اين موارد به ترتيب اولويت کم‌رنگ يا پررنگ‌تر مي‌شوند.
در دانشگاه‌هاي ايران در مقطع کارشناسي بيش‌تر گرايش عمران عمران موجود است که در کارشناسي ارشد به گرايش‌هايي چون مديريت پروژه‌ي سازه‌، زلزله، خاک، آب، سازه‌هاي هيدروليکي و… تقسيم مي‌شود.
داشتن روابط عمومي بالا در اين رشته حرف اول را مي‌زند. هر چند همان طور که گفته شد در بعضي زمينه‌ها نياز به اين توانايي کم‌تر ديده مي‌شود ولي در کل بسيار مهم است.
در صورت علاقه مانند ساير رشته‌ها زمينه‌ي ادامه‌ي تحصيل و انجام تحقيقات و مطالعه در اين رشته نيز فراهم است.
به علت ملموس بودن اين رشته و نيازهاي مشخص، درس‌هاي اين رشته نسبت به درس‌هاي رشته‌هايي چون برق و مکانيک ساده‌تر بوده و به طبع آن خستگي از درس در آن نسبت به اين گرايش‌ها کم‌تر است.

به نقل از : سایت کانون

پاسخ دهید