قدر روزهای مانده تا کنکور را بدانید

 

قدر روزهای مانده تا کنکور را بدانید

این روزها مؤثرترین دوران در نتیجه‌گیری شماست. تمام تلاشی که تا الان داشته‌اید یک طرف، روزهای باقی‌مانده تا کنکور طرف دیگر. نه این‌که تلاش‌ها و زحمات و کارهای شما در سال‌های گذشته و امسال در موفقیت شما بی‌تأثیر بوده، بلکه همه‌ی آن‌ها در بسترسازی موفقیت‌ و نزدیک شدن به اهدافتان بسیار مؤثر است؛ اما روزهای باقی‌مانده چند برابر روزهای گذشته، شما را به نتیجه‌ی دلخواهتان نزدیک می‌کند. پس امیدوارتر و مصمم‌تر از گذشته تلاش هوشمندانه داشته باشید. وجوه اشتراک دانش‌آموزان موفق حکایت از این موضوع دارد که آن‌ها هرگز دست از تلاش برنداشته‌اند و اگر با ناکامی‌ای در طول مسیر مواجه شده‌اند به جای ناامید شدن، از شکست پلی برای پیروزی ساخته‌اند. برای این‌که از روزهای باقی‌مانده به بهترین نحو استفاده کنید به قوانین زیر توجه کنید:

1- قانون اول (تلاش): در روزهای باقی‌مانده بیش از گذشته درس بخوانید. بهترین راه برای افزایش ساعت مطالعه پر کردن بخش هدف‌گذاری کوتاه‌مدت در دفتر برنامه‌ریزی است. ضمناً با مدیریت اقتضایی برای برنامه‌ریزی در ساعاتی که سرحال هستید مباحث سخت، در ساعاتی که خسته هستید مباحث آسان و در ساعات بی‌حوصلگی‌تان مباحثی را که از خواندن آن‌ها لذت می‌برید بخوانید.

2- قانون دوم (شفافیت): اشخاص گیج هرگز موفق نمی‌شوند یا به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسند. هر چه‌قدر با ذهن روشن‌تر تصمیمات آگاهانه‌تر بگیرید، موفق‌تر می‌شوید. از همین حالا یک طرح کلی تا کنکور داشته باشید. بهترین طرح کلی اجرای درست و کامل برنامه‌ی راهبردی کانون و اجرای درست پروژه‌های 7 (پایان نیم‌سال دوم) و پروژه‌ی 8 (دوران جمع‌بندی) است. لطفاً پس از آگاهی کامل از محتوای برنامه در این دو پروژه آن را به طور کامل انجام داده و به هیچ عنوان از برنامه خارج نشوید.

3- قانون سوم (بهترین خودتان باشید):‌ طراحی دانش‌آموزان موفق طوری است که در روز کنکور بهترین خودشان باشند. شما هم اگر می‌خواهید در آن روز بهترین خودتان باشید لازم است هم از نظر جسمی، هم روحی و هم علمی به بهترین شرایط خود برسید. بهترین شرایط شما از نظر جسمی با این شرط است که حداقل در یک ماه پایانی خواب خود را تنظیم کنید و برحسب شرایط جسمانی خود در شبانه‌روز 6 تا 8 ساعت بخوابید. تمرین کنید که در روز کنکور چه ساعتی لازم است بیدار شوید. ماه آخر را درست بر اساس آن تنظیم کنید. مثلاً اگر لازم است 6 صبح بیدار شوید شب ساعت 11 تا 12 بخوابید تا 6 یا 7 ساعت خواب مفید داشته باشید و ساعت بیولوژیک خود را برای این موضوع تنظیم کنید. ثانیاً به تغذیه‌ی خود توجه کنید. حتی‌المقدور از غذای  بیرون استفاده نکنید؛ به‌خصوص در روزهای نزدیک به کنکور مطلقاً از غذای بیرون استفاده نکنید. در طول روز سه وعده‌ غذای سالم خانگی میل کنید. صبحانه و ناهار را به اندازه اما شام را سبک‌تر بخورید. همراه غذا از سبزیجات به اندازه‌ی کافی استفاده کنید و یک یا دو میان‌وعده میوه‌های تازه و کمی خشکبار در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. روزانه به مقدار کافی آب بنوشید تا شاداب و سرزنده و سالم باشید. دیگر این‌که نیم‌ساعت پیاده‌روی یا سایر ورزش‌های هوازی داشته باشید. ورزش در سلامتی و در بازده عملکرد مطالعاتی شما تأثیرگذار خواهد بود.

اگر خوب تلاش کنید و از عملکرد خود راضی باشید وضعیت روحی‌تان بهتر خواهد شد و بهترین‌ِ خودتان از نظر روحی خواهید شد. لازم است معاشرت خود را مدیریت کنید. با کسانی که به شما استرس می‌دهند یا حرف‌ها‌ی ناامیدکننده می‌زنند گفت‌وگو نکنید. در پایان هفته دو یا سه ساعت را به انجام اموری که از آن‌ها لذت می‌برید؛ به‌خصوص حضور در طبیعت اختصاص دهید.

برای بهترین شدن از نظر علمی سعی کنید موارد زیر را به کار بگیرید:

1- بیش‌تر از گذشته تلاش کنید و درس بخوانید.

2- بیش‌تر از گذشته تست بزنید و تمرین کنید.

3- تست‌های مهم‌تر و جدیدتر مثل سؤالات کنکور 4 یا 5 سال گذشته را بیش‌تر کار کنید.

4- نسبت به گذشته درس‌های عمومی و خواندنی و متنی را بیش‌تر مطالعه کنید.

5- از خواندن مطالب پرحجم و دیربازده که آن‌ها را بلد نیستید خودداری کنید و به جای آن‌ها مطالب مهم و زودبازده را در اولویت قرار دهید.

6- در دوران جمع‌بندی از خواندن مطالب جدید خودداری کنید.

7- هنگام حضور در آزمون‌های کانون و آزمون‌هایی که شبیه‌سازی می‌کنید تکنیک‌های مدیریت زمان را به‌خوبی تمرین و اجرا کنید (تکنیک × و -، تکنیک زمان‌های نقصانی، استراتژی بازگشت و…)

امیدوارم با توجه به مطالب گفته‌شده بتوانید از این روزهای سرنوشت‌ساز به‌خوبی استفاده کنید و بهترین نتیجه‌ی ممکن را به دست آورید.

منبع: kanoon.ir

پاسخ دهید