دکتر عظیم زاده بیان کرد: تامین مالکیت معنوی برای تولیدکنندگان محتوا مهمترین محور فعالیت مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در سال جاری

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بیان کرد: مهمترین محور فعالیت این مرکز در سال جدید تامین مالکیت معنوی تولیدکنندگان محتوا و زمینه سازی استفاده حداکثری از منابع علمی داخلی برای مخاطبان است.

دکتر فاطمه عظیم زاده در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی اظهار کرد: این مرکز یکی از مراکز فعال و پویای جهاددانشگاهی است که به عنوان بانک تامین کننده منابع علمی در راستای اعتلای نام این نهاد و با هدف ترویج و اشاعه اطلاعات علمی و گسترش و ارتقای خدمات اطلاع رسانی به محققان نقش ویژه ای را در کشور ایفا می کند. این مرکز با نمایه سازی منابع علمی داخلی و بومی ضمن حمایت از نشریات داخلی به توسعه و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور کمک شایانی کرده است.
وی در ادامه به موفقیت های مرکز اطلاعات علمی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مرکز اطلاعات علمی همواره در جهت معرفی دستاوردهای علمی تحقیقاتی منتشر شده پژوهشگران داخلی در قالب مقاله اقدام به ایجاد و تقویت بانک های اطلاعاتی موجود در تارگاه SID نموده است. رشد 18 درصدی در حوزه نمایه سازی نشریات علمی پژوهشی فارسی و 27 درصدی در حوزه نمایه سازی نشریات انگلیسی، ثبت 307 عنوان همایش جدید در بانک مجامع علمی، قرار گرفتن پایگاه اطلاعات علمی در صدر بانک های اطلاعات علمی داخلی، همکاری با طرح ملی جویشگر بومی و انعقاد قراردادهای تخصصی با سازمان های مختلف از مهم ترین فعالیت ها و موفقیت های این مرکز در سال گذشته بوده است.
سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در ادامه تصریح کرد: مرکز اطلاعات علمی با مطالعه و شناسایی نیازهای مخاطبان مطابق با برنامه های جاری خود در نظر دارد در سال 96 خدمات خود را بهینه سازی کرده و سرویس های جدیدی را در راستای ارتقای سطح دانش وکیفیت تولیدات علمی نشریات و پژوهشگران داخلی ارایه دهد. مهمترین محور این مرکز در سال جدید تامین مالکیت معنوی تولیدکنندگان محتوا و زمینه سازی استفاده حداکثری از منابع علمی داخلی برای مخاطبان است. همچنین برخی از فعالیت های سال گذشته در قالب طرح ها و برنامه های ملی نیز باقی مانده که در راستای برنامه های مرکز در سال جدید در دست اجراست.
وی در رابطه با شعار سال گفت: اقتصاد مقاومتی برای نیل به موفقیت نیازمند گذر از مسیر اقتصاد دانش بنیان است. برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و تولید و اشتغال حاصل از آن نیاز به نیروهای دانشی، مستندسازی دانش، به رسمیت شناختن مالکیت معنوی در حوزه دانش و تولیدات حاصل از آن و هماهنگی و همراهی بخش های مختلف حاکمیت با این موضوع هستیم. قطعا در این زمینه نیروی انسانی دانشی و نیروی انسانی اجرایی موثرترین نقش را دارند. بنابراین فرهنگ سازی در این عرصه نیاز ضروری برای دستیابی به موفقیت است.
دکتر عظیم زاده تصریح کرد: همان گونه که پیش تر اشاره شد نیروی دانشی یکی از مهمترین نیازها در این مسیر است و واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی با داشتن سرمایه انسانی و جایگاه اجتماعی مقبول نقشی موثر در فرهنگ سازی و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان دارند.
سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی افزود: جامعه دانشگاهی به واسطه ارتباط با نسل جوان و تاثیر گذار ظرفیت بالقوه ای را در اختیار دارد. با توجه به حضور جهاد دانشگاهی در بین دانشجویان و ارتباط متقابل دانشجویان با مجموعه جهاد دانشگاهی زمینه خوبی برای فرهنگ سازی در اختیار این نهاد است. در همین راستا پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با توجه به مقبولیت فراوان در جامعه دانشگاهی و به واسطه پتانسیل بالای علمی که در اختیار دارد در بخش مستندسازی دانش و دسترسی آسان پژوهشگران به منابع دانش بومی و ملی تا کنون پیشرو بوده و به یاری خدا با سازماندهی بهتر اطلاعات خود به تقویت اثربخشی در این زمینه می پردازد. البته یکی از دغدغه های این مرکز به رسمیت شناختن مالکیت معنوی اسناد علمی در حوزه فردی و سازمانی است.
وی در پایان تصریح کرد: هر یک از ما ممکن است در زنجیره تولید داخلی به نوعی نقش آفرین باشیم. اگر هریک از ما نقش و وظیفه خود را به خوبی و به درستی به انجام برسانیم کیفیت تولیدات داخلی ارتقا می یابد. مطمئنا در صورت وجود محصولات با کیفیت داخلی، اولویت همه حمایت و استفاده از تولیدات داخلی است.

منبع:sid.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *