دانش آموزان برتر کنکوری در تابستان چگونه درس خواندند؟

نکاتي براي کنکوري‌ها
رشته تجربي پوريا ابراهيم باستاني: ميانگين تراز 8000 منطقه‌ي يک- تبريز
به نظرم تابستان را بايد به درس‌هايي اختصاص داد که بعداً يادمان مي‌ماند و از خواندن درس‌هاي صرفاً حفظي خودداري کرد. درس‌هاي مفهومي مانند زيست پايه، فيزيک و رياضي را بايد تابستان کار کرد تا با تمرين و مطالعه‌ي زياد در طول سال مشکلي نداشته باشيم.
کنکور امسال نشان داد که اگر کسي زمان نقصاني را سر جلسه رعايت کند و به مديريت زمان سر جلسه از طريق زمان نقصاني عادت نداشته باشد به شدت وقت کم مي‌آورد.
ابتداي سال تحصيلي رعايت زمان نقصاني سر جلسه‌ي آزمون براي من بسيار دشوار بود و کم کم خود را به رعايت اين زمان سر جلسه‌ي آزمون عادت دادم و نتيجه‌ي مطلوبي نيز از مديريت زمان در جلسه‌ي کنکور گرفتم.

سيد محمد جواد موسوي – ميانگين تراز 8265 – مبارکه اصفهان
ضمن عرض سلام و خسته نباشيد به داوطلبين کنکور سراسري 93 و آرزوي موفقيت براي تمامي اين عزيزان از نظر من تابستان بهترين فرصت براي مطالعه عميق و مفهومي دروس به خصوص دروس پايه است که دانش آموزان مي توانند با انجام اين کار گام بسيار مهمي را براي موفقيت در کنکور سراسري بردارند.
من بر مطالعه عميق و مفهومي تاکيد داشنم که به دليل روند صعودي افزايش تعداد چنين سوالاتي در آزمون سراسري بود . همانطورکه در کنکور92 به وضوح مشاهده شد.
نکته ي مهم ديگر اهميت مديريت در جلسه آزمون است. آزمون 92 به خوبي نشان داد که دانش آموزان براي موفقيت علاوه بر سطح علمي بالا، مي بايست ازمديريت خوبي برخوردار باشند تا با رد شدن از سوالات وقت گير ،استفاده ي بهتري از زمان محدود آزمون داشته باشند.
بهترين زمان براي کسب اين مهارت همين آزمون هاي برنامه اي است که من در اين آزمون ها تکنيک هايي مانند زمان هاي نقصاني ، رد کردن سوالات وقت گير و .. را تمرين مي کردم.
من در فرصت طلايي تابستان اين کارها را انجام داده بودم :
1. مطالعه دقيق دروس پايه به خصوص دروس اختصاصي + تست زدن
2. برطرف کردن نقاط ضعف به خصوص در درس هاي عربي و زبان انگليسي و دروس اختصاصي
3. مطالعه فصل هاي اول تا سوم فيزيک سال چهارم ( چون تسلط بر اين بخش ها نسبت به ساير مطالب به وقت بيشتري نياز دارد که در تابستان اين موقعيت به خوبي فراهم است)
4. مطالعه دقيق درس حسابان و در صورت رسيدن به تسلط کامل در آن، مطالعه فصل هاي حد و مشتق از کتاب ديفرانسيل ( فصل هاي 2 و 3)
پويان مينايي (شهر نورآباد و ممسني – ميانگين تراز8265- رشته رياضي )
در مورد اينکه در تابستان به چه مطالبي بپردازيم ، من سعي خواهم کرد به فرصت بسيار طلايي تابستان از منظر ديگري بنگرم. تابستان ، فرصت مهم آزمون و خطا از شروع دوران درس خواندن و تلاش در مسير کنکور ، دانش آموزان با سوال هاي متعددي روبرو خواهند شد.
سوالاتي از قبيل
1.آيا نفس برنامه ريزي، يک کار مفيد است ؟
اگر بله آيا من خودم مي توانم به برنامه ريزي بپردازم ؟ و قالب برنامه ريزي چگونه باشد ؟
بازه هاي مطالعه و استراحتم چند ساعته باشد ؟
با خواندن کدام درس ها در کنار يکديگر ، نتيجه بهتري مي گيرم ؟ اول صبح ، ظهر ، بعدازظهر يا آخر شب کدام درس ها را بهتر مي خوانم ؟
2.در مورد دفتر برنامه ريزي ، کلاسورارزيابي ، خلاصه نويسي ، نکته برداري و ساير ابزار آيا از دفتر برنامه ريزي استفاده کنم ؟
آيا واقعا اين ابزار، براي من سودمند است ؟ اگر بله به کدام قسمت هاي آن ، توجه بيشتري داشته باشم ؟
هر کدام از جداول و قسمت هاي دفتر برنامه ريزي به چه معناست و چه کاربردي دارد ؟
کلاسورارزيابي يعني چه ؟ چه سوالاتي را در آن يادداشت کنم ؟ چه اطلاعات جانبي بايد بر آن بيفزايم ؟ چگونه خلاصه نويسي کنم ؟ از چه درس هايي خلاصه بردارم ؟ فرق خلاصه برداري و نکته برداري چيست و هر کدام چه کاربردي دارد ؟
3.در مورد سبک درس خواندن هر درس را چگونه بخوانم ؟
در مورد ادبيات ، آيا مبحثي بخوانم يا درسي يا تلفيقي از هر دو ؟
آيات دين و زندگي را حفظ کنم يا خير ؟
درصد تستي و تشريحي خواندنم در هر درس چگونه باشد و از کداميک نتيجه بهتري مي گيرم ؟
چه روشي را براي حل محاسباتي شيمي به کار گيرم ؟
و سوالات پرشمار ديگري در رابطه با ميزان و نحوه ي استفاده از اوقات فراغت ، رويکردهاي سر جلسه امتحان ، چيستي و چگونگي و نحوه ي استفاده از تکنيک هاي ضربدر و منفي و زمان هاي نقصاني ، چگونگي مديريت منابع و استفاده از معلم و کلاس و و و … اين سوالاتي بود که در طول سال تحصيلي براي خود من پيش آمد و قطعا براي هر دانش آموزي در طول اين مسير پيش خواهد آمد. بايد توجه داشت که نحوه ي پاسخگويي به همين سوالات خواهد بود که جايگاه و رتبه ي شما در کنکور سراسري را رقم خواهد زد و بدانيد که پاسخ بسياري از اين سوالات براي هر فرد ، متفاوت است و شما بايد خود آن را بيابيد اما پس از اين مقدمه ي نسبتا طولاني براي کساني که از تابستان شروع به درس خواندن کرده اند ، يک مژده دارم :
تابستان طلايي ترين فرصت براي پاسخ گويي به بسياري از اين پرسش هاست و شما خودتان ، بهترين فرد براي پاسخ گويي به اين سوالات هستيد …

پرديس اوليازاده- ميانگين تراز 7900 – منطقه1- مشهد
در تابستان طبق برنامه‌ي مدرسه‌ام زيست پيش و فيزيک پيش را مطالعه کردم. در درس‌هاي عمومي نيز دين و زندگي و ادبيات پيش را مي‌خواندم. در درس‌هاي پايه، درس‌هايي که بر آن‌ها تسلط داشتم، فقط تست کار مي‌کردم. در درس‌هايي از پايه که احساس مي‌کردم هنوز مطلب را بلد نيستم، ابتدا مطلب را از روي کتاب و جزوه مي‌خواندم و پس از آن تست حل مي‌کردم. در مورد ساعت مطالعه‌ام بايد بگويم که روزهايي که خانه بودم تا 10 ساعت هم درس مي‌خواندم. اگر نسبت ساعت مطالعه‌ي عمومي و اختصاصي‌ها را بپرسيد، بايد بگويم که بيش‌تر زمان را در تابستان به اختصاصي‌ها دادم.
روزهايي که مدرسه مي‌رفتم، 4 الي 5 ساعت درس مي‌خواندم. در عمومي‌ها مبحث قرابت معنايي نياز به تمرين دارد و نمي‌توان به سرعت در آن قوي شد. به نظرم تابستان فرصت خوبي براي تمرين قرابت معنايي است. هم‌چنين درس عربي مانند رياضي و فيزيک نياز به حل تست و تمرين دارد. اگر مي‌خواهيد در اين درس قوي شويد بايد مانند رياضي و فيزيک تست و تمرين کار کنيد.

کيميا کاظمي-رتبه4 کشور-منطقه1-سال90
در مورد درس‌هاي پيش‌دانشگاهي در تابستان کلاس شرکت مي‌کردم و حتماً خود را موظف مي‌کردم که مطالب تدريس شده را مطالعه کنم و حل تمرين از اين مبحث‌ها را در برنامه‌ي خودم داشتم. تابستان فرصت خيلي خوبي براي مطالعه ي دروسي است که زمان بر هستند و تسلط بر اين مباحث دشوارتر است,مثل رياضي يا فيزيک. به همين دليل من در تابستان بيش‌تر وقتم را صرف خواندن و فهميدن دروس کردم.
ابتدا کتاب ها و جزوه هايي را که مي‌خواستم بخوانم ليست کردم و تعداد صفحات و حدود زماني که براي هر کدام لازم بود را نوشتم. بر همين اساس فهميدم براي هر درس مي‌توانم چقدر زمان بگذارم و برنامه ريزي کردم. اين برنامه در واقع يک برنامه‌ي راهبردي بود نه اين‌که ساعت‌هاي مطالعه‌ام را تا آخر تابستان از همان ابتدا تعيين کنم. ابتدا دروس سال دوم را خواندم و سپس سال سوم به اين خاطر که درس هاي سال سوم تازه بودند و سال دوم را بيش‌تر فراموش کرده بودم. هر چند سال دوم ممکن است ساده‌تر باشد ولي براي من بيش‌تر زمان برد.
من فرصت نکردم در تابستان تست بزنم(فقط کمي براي درس زيست تست زدم) ابتدا از اين بابت کمي نگران بودم و مي‌ترسيدم نتوانم در طول سال به اندازه ي کافي تست بزنم ولي بعداً در طول پاييز و زمستان متوجه شدم که مطالعه ي مطالب زمان کم‌تري نياز دارد و علي رغم اضافه شدن مدرسه و دروس پيش دانشگاهي فرصت به اندازه ي کافي بود.
علتش اين بود که شايد حين مطالعه حس مي‌کردم به اندازه ي کافي از مطالبي که در تابستان خوانده ام را يادم نمي آيد ولي قطعاً خواندن دروس در تابستان بر پايه ريزي دروس مختلف در ذهن مؤثر است و باعث مي شدم با صرف زمان کم‌تري بتوانيم مطالب را بخوانيم.
نحوه ي مطالعه در هر روز و هر هفته شايد بيش‌تر شخصي باشد. يکي از مواردي که کلي ترند اين است که من در خواندنم در هر نيمه ي روز (قبل از ظهر و بعد از ظهر)تقريباً ترکيب دو اختصاصي يک عمومي را رعايت مي کردم و سعي مي کردم دروس متنوع باشد تا بازدهي مطالعه ي هر درس بالا باشد. قبل از مطالعه ي هر درس هم بايد يا ديد مثبت شروع کنيم اگر حس مي کردم الان نمي توانم مبحثي را ياد بگيرم و ذهنم آمادگي ندارد آن را با درس يا مبحث ديگري که در برنامه‌ام بود جا به جا مي کردم ,در غير اين صورت هم وقتم تلف مي شد هم آن مطلب را خوب ياد نمي گرفتم.
يک روز در هفته را به عنوان روز استراحت هفته در نظر گرفته بودم و از ساعت خاصي مثلا 6 بعد از ظهر به بعد درس نمي خواندم.اين روز را طوري انتخاب کرده بودم که پايان هفته باشد و ساعتي باشد که درس خواندنم کم‌تر مفيد است,با اين روش هنگام شروع هفته احساس خستگي نمي کردم. در پايان هر کس روش خود و اولويت هاي خودش را دارد که با در نظر گرفتن آن ها قطعاً مي تواند بهتر از تابستان خود استفاده کند.

مريم مجردثاني- ميانگين تراز 8216– منطقه 3- شيروان

از دوم دبيرستان به صورت منظم در آزمون‌ها شرکت مي‌کردم. تابستان روزي 9 تا 10 ساعت درس مي‌خواندم. 70 درصد از زمان مطالعاتي خود را به اختصاصي‌ها دادم و بقيه زمان را به عمومي‌ها اختصاص دادم. در درس‌هاي اختصاصي؛ زيست پيش‌دانشگاهي را پيش‌خواني کردم و هم‌چنين تمام درس‌هاي سال دوم و سوم را نيز خواندم.
درس‌هايي که روي آن ها تمرکز ويژه کردم: فيزيک، رياضي و هندسه بود و در تابستان خود را در اين درس‌ها قوي کردم. در درس‌هاي عمومي؛ در زبان فارسي مشکل داشتم و تابستان را به زبان فارسي اختصاص دادم. براي تقويت درس زبان انگليسي کتاب لغات toefl را گرفتم و با کمک اين کتاب دايره‌ي لغاتم را افزايش دادم.
سارا حقيقي: نکاتي براي کنکوري‌هاي93-رشته انساني
فصل تابستان طولاني‌ترين دوره‌ي طلايي و آغاز ماراتن کنکور است. ممکن است در ابتداي اين دوره به دليل خستگي ناشي از امتحانات نهايي دانش آموزان اهميت ويژه‌اي براي آن قائل نباشيد درصورتي که پيشرفت در اين دوره تضمين کننده‌ي آرامش خاطر و اعتماد به نفس آن‌هاست.
برنامه‌ي راهبردي که جايگاه ويژه‌اي در برنامه‌ريزي دارد در فصل تابستان تأکيد بسياري بر دروس عمومي دارد که شايد بتوان گفت مهم‌ترين رکن و اساس آن در فصل گرما است. تمرين سؤالات کنکورهاي عمومي باعث پيشرفت قابل توجهي در اين دروس و حتي در درس‌هاي ادبيات و عربي اختصاصي مي‌شود. دانش آموزاني که در فصل تابستان با تيپ اين سؤالات و سبک طراحي آن‌ها آشنا مي‌شوند به افزايش نمره‌ي تراز خود کمک قابل توجهي مي‌کنند.
براي کسب مهارت در اين زمينه بهترين کار مبنا قرار دادن سؤالات کنکور سال‌هاي گذشته است. البته به اين نکته توجه داشته باشيد که کنکورهاي ساير رشته‌ها را بزنيد تا سؤالات انساني براي دوره‌ي جمع بندي سوخته نشوند. درس‌هاي تک کتابي اقتصاد و روان شناسي براي اولين بار در اين دوره جمع بندي مي‌شوند و حتي داوطلباني که پايه‌ي مطلوبي ندارند با مطالعه‌ي دقيق و مفهومي اين دروس مي‌توانند پايه‌اي محکم و قابل اعتماد براي خود بنا کنند.
در ميان دروس اختصاصي علاوه بر تک درس‌ها رياضي، آرايه هاي ادبي و منطق نيزحائز اهميت بسيار هستند.  آرايه هاي ادبي که هم در ادبيات اختصاصي و هم ادبيات عمومي نقشي تعيين کننده دارد؛ درسي مهارتي است که با تقويت اين مهارت در تابستان مي‌توان درصد پاسخگويي ادبيات را افزايش داد. درس منطق نيز درسي مفهومي است که در سال‌هاي اخير مثال‌هاي خارج از کتاب بسياري در اين درس مورد توجه طراحان قرار گرفته است (به خصوص در مباحثي مثل شکل ها، تعريف و استدلال). لذا دانش آموزان براي پاسخ گويي به سؤالات سراسري علاوه بر فهم درس و قواعدش بايد بتوانند آن‌ها را در مثال‌هاي متعدد و ناآشنا به کار بگيرند.
ممکن است دانش آموزان در آزمون‌هاي اوليه انتظار بازدهي مطلوب‌تري داشته باشند اما از عهده مديريت زمان برنيايند و اين عامل موجب کاهش بازدهي آن‌ها شود. با استفاده از زمان‌هاي نقصاني و تکنيک ضربدر منفي مي‌توان اين مشکل را بهبود بخشيد و تا پايان اين دوره‌ي طلايي زمان را درچنگ خود گرفت. حتماً حتماً در روزهاي آخر زماني را براي دوره اختصاص دهيد تا هم سر جلسه آزمون اعتماد به نفس و آرامش بيش‌تري داشته باشيد و هم باري ديگر مطالب را دوره کرده باشيد.
هنگامه نامجو مطلق – ميانگين تراز 8111-منطقه 3-اسفراين
روش مطالعه‌ام را درس به درس خدمتتان توضيح مي‌دهم.
ادبيات: در تابستان ادبيات را درس به درس مي‌خواندم و از ابتداي سال تحصيلي شروع به مبحثي‌خواندن کردم. مثلاً تاريخ ادبيات‌ها، قرابت معنايي‌ها و . . .
عربي : در تابستان کل عربي 2 و 3 را نيز مطالعه کردم و تست‌هاي آن را زدم.
زبان : از اول تابستان هر شب يک Reading مي‌خواندم و طي سال هم ادامه دادم.
رياضي : کنار رياضي تجربي کتاب حسابان بچه‌هاي رشته‌ي رياضي را هم خواندم و تست‌هاي حسابان را کار کردم. زيست‌شناسي: براي اين درس خيلي وقت گذاشتم و کتاب درسي را چند بار خواندم.
فيزيک : در اين درس بيش‌ترين وقت را روي تست‌زدن گذاشتم.
شيمي: کتاب شيمي پيش را از روي کتاب درسي پيش‌خواني کردم. براي شيمي 2 و شيمي 3 بيش‌تر تست مي‌زدم.

 
مرتضي خواجه‌ايم – ميانگين تراز 7854 ـ از مشهد
بسياري دوره‌ي تابستان را در کنار عيد نوروز، دوره‌ي طلايي مي‌دانند. اين نامگذاري به دليل شباهت شيوه‌ي مطالعه در اين دو دوره است؛ يعني، تکميل، تعميق و رفع نواقص يادگيري‌هاي گذشته. به دليل اين که بسياري از دانش‌آموزان از مطالعه در تابستان غفلت مي‌کنند، اين دوره اهميت دوچندان مي‌يابد.
تا پيش از تابستان، شيوه‌ي مطالعه من عموماً تشريحي بود ، خصوصاً به دليل وجود امتحانات نهايي در پايان سال سوم. به اين دليل که در تابستان شيوه‌ي مطالعه به تستي خواندن تغيير مي‌يابد، نياز به آشنايي با شکل سؤالات کنکور و ذهن طراحان و هم‌چنين مفهومي خواندن بسيار بيش‌تر خواهد شد. تمرکز مطالعه من در اين دوره بيش‌تر روي دروس مفهومي بود. از اين منظر اعتماد به برنامه‌ي راهبردي براي انتخاب دروسي که مي‌خواهيم در تابستان مطالعه کنيم، بهترين راهگشاست.
تک کتاب‌ها مانند روان‌شناسي و منطق و هم‌چنين دروسي که نياز به تسلط بالاتر و تمرين طولاني‌ مدت‌‌تري دارند مانند عربي، زبان و رياضي اهميت بالايي دارند. به خصوص زبان و رياضي به دليل ضعف گروهي از دانش‌آموزان رشته‌ي انساني در اين دو درس اهميت بالاتري دارند.
هم‌چنين پيش‌خواني برخي دروس پيش دانشگاهي (1)، جزئي از برنامه‌ي تابستان است که علت آن اهميت بالاي دروس پيش دانشگاهي (1) مي‌باشد. به ويژه مبحث عروض که نياز به تمرين و تکرار زيادي دارد. اگر بتوانيم در تابستان به توانايي تشخيص سماعي وزن شعر برسيم، در اين مبحث از ساير دانش آموزان پيش خواهيم بود.
پيش از اين گفتيم که در اين دوره اولويت با تکميل يادگيري‌هاي ناقص گذشته و رفع اشکالات است. در اين زمينه مهم‌ترين نقش را آزمون‌هاي برنامه‌اي ايفا مي‌کند.
يکي از مهم‌ترين نکات در تابستان پيش رفتن با برنامه‌ي مشخص است. به نظر من مهم‌ترين رمز موفقيت در اين دوره جلوگيري از بي‌برنامگي و پراکنده‌خواني با در پيش گرفتن برنامه‌ي واحد يعني برنامه‌ي راهبردي است. اين برنامه‌ي مشخص باعث جلوگيري از سردرگمي و آشفتگي مي‌شود و به مطالعه نظم مي‌بخشد.
از نظر من ساعات مطالعه در دوره‌ي تابستان نه بايد آن چنان زياد باشد که باعث خستگي و دلزدگي شود، نه آن چنان کم باشد که باعث عقب ماندن از برنامه و عدم يادگيري کامل مباحث باشد. ساعت مطالعه کاملاً بستگي به نياز دارد، بنابراين کاملاً شخصي است و نسخه پيچيدن براي کم يا زياد خواندن از سوي ديگران بي‌فايده است.
دوره‌ي تابستان دوران خوبي است که به شيوه‌ي مطالعه‌ي متناسب با نيازها، توانايي‌ها و به طور کلي شخصيت خودمان برسيم. بر خلاف تصور بسياري نقطه‌ي قوت دانش آموزان برتر در ساعات مطالعه زياد نيست، بلکه در شيوه‌ي صحيح درس خواندن، برنامه‌ريزي و مديريت خود و به طور کلي داشتن استراتژي است.
در اين دوره ما فرصت داريم تا با بررسي شيوه‌هاي مطالعه‌ي خودمان به بهترين شيوه که متناسب با ويژگي‌هاي خودمان است برسيم تا با شروع سال تحصيلي بتوانيم بهتر و با بازدهي بالاتري به درس‌ خواندن ادامه دهيم.
اميدوارم در تمام مراحل زندگي سربلند، پيروز و بهروز باشيد.
منبع:migna.ir

پاسخ دهید