توصیه های تغذیه ای برای داوطلبان کنکور

سلام دوستان

کارشناسان سلامت بر این عقیده‌اند که نخوردن صبحانه در روز‌های آماده‌سازی برای کنکور سطح یادگیری را کاهش می‌دهد اما علاوه بر این موضوع، نخوردن صبحانه، به خصوص در روز آزمون باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود و به اصطلاح، داوطلب در روز کنکور دل‌ضعفه می‌گیرد که آثاری همچون سرگیجه و کاهش فشار خون در این موقعیت حساس را به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با این اثرات، داوطلب نیازمند برنامه‌ریزی صحیح غذایی است تا به وسیله آن بتواند روش تغذیه نامناسب را تغییر و کیفیت یادگیری و نحوه بهینه آزمون دهی را افزایش دهد.

صبحانه داوطلب باید به صورت کامل شامل شیرینی، میوه یا آب‌میوه تازه، شیر، پنیر، مغزها مانند گردو و بادام، تخم مرغ و حبوباتی مانند عدسی، همراه با کمی چای که حاوی کافئین است باشد تا تاثیرش بر حافظه مشخص شود.

کارشناسان بر این باورند که داوطلبان بخصوص در هفته پایانی کنکور برای اجرای یک برنامه دقیق و صحیح غذایی مطالعه در شب را کمتر کنند یا اگر مجبور به انجام این کار هستند باید نکاتی را در نظر بگیرند. معمولا به افراد عادی توصیه می‌شود نیمه‌شب از هیچ ماده‌غذایی‌ استفاده نکنند زیرا چاق می‌شوند اما در داوطلبان کنکور بحث چاقی مطرح نیست و مهم، قدرت یادگیری است. بنابراین به آنها توصیه می‌شود هنگام مطالعه و تقریبا در نیمه‌های شب از یک میان‌وعده سبک استفاده کنند زیرا در غیر این صورت دچار کاهش قندخون می‌شوند و تمرکزشان کم می‌شود.

بهترین میان‌وعده برای نیمه‌شب، یک میان‌وعده سنتی مانند نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه یا یک ساندویچ کوچک تخم‌مرغ است.

نکته مهم دیگر اینکه استرس سبب دفع ویتامین C از بدن می‌شود و بنابراین تاکید می‌شود در وعده‌های غذایی خود از میوه‌ها و سبزی‌های فراوان استفاده کنند.

همچنین کارشناسان می‌گویند داوطلبان در شب‌های آخر برای بیدارماندن بیشتر از قهوه و چای غلیظ استفاده نکنند. شاید استفاده از قهوه در کوتاه‌مدت تاثیر داشته باشد و فرد را هوشیار نگه دارد اما حتما در شب‌های بعد، باعث اختلال در یادگیری می‌شود.

داوطلبان کنکور باید از مصرف غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کنند، غذاهای سرخ کرده و پر چرب باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و متعاقب آن ممکن است اختلال در خواب برای فرد ایجاد کند.

مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان ،برنج، سیب زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربوهیدرات‌های پیچیده به تدریج وارد خون می‌شود، در نتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می‌شود.

مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است، سیر و خرما نیز بسیار توصیه می‌شود.

لبنیات به ویژه ماست که حاوی کلسیم است در سیناپس‌های عصبی و برای انتقال پیام‌های عصبی به عضلات نقش مهمی دارد که البته این خاصیت در ماست به دلیل وجود اسید لاتیک بیشتر است، به همین دلیل هم مصرف آن شب‌ها و قبل از خواب توصیه می‌شود.

توصیه متخصصان تغذیه است که مصرف ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است می‌تواند در افزایش قدرت یادگیری فرد موثر باشد.

کارشناسان عقیده دارند که داوطلبان کنکور به خصوص در روزهای پایانی مانده به کنکور باید مانند برنامه‌ریزی درسی برای تغذیه خود نیز برنامه‌ریزی کنند.

پاسخ دهید